Een augmented reality bril: wat moeten we ermee?
Augmented Reality wordt steeds populairder. We gebruiken het al op onze smartphones om te zien waar die nieuwe televisie komt te hangen, of hoe de nieuwe bank eruit ziet in ons interieur. Maar ook voor entertainmentdoeleinden wordt augmented reality steeds populairder. En daarmee zien we ook steeds meer brillen op de markt verschijnen.
Filmen met je AR-bril
Augmented Reality heeft een klein deukje in de reputatie. Dat komt door de introductie van de Google Glass. De Google Glass had een camera, die nodig was om augmented reality aan het werk te krijgen. Maar met die camera kon ook gefilmd worden. Dat zagen veel mensen niet zitten: stiekem gefilmd worden is een inbreuk op de privacy.
Toch heeft filmen met een AR-bril een meerwaarde. Je hebt op deze manier altijd je camera bij de hand, en als je dan toch al met zo’n bril oploopt, is opnemen snel gebeurd. Het hoeft geen schending van de privacy te zijn. Simpelweg tijdverdrijf om een filmpje te maken met vrienden is al een leuk idee. Zo’n AR-bril kan werken, maar dan moet er wel een lampje opkomen waarmee duidelijk wordt dat je aan het filmen bent.
De AR app ontwikkeling staat wat dat betreft ook niet stil. Iets dergelijks werd al een keer geprobeerd met Snapchat, middels Snapchat Spectacles.
Informatie op je netvlies
Waar moet je langs lopen om op een route naar de dichtstbijzijnde Mcdonald’s te gaan? De AR-bril wijst je de weg, met de juiste informatie direct op je netvlies. De informatie op een AR-bril verschijnt subtiel, zodat niet meteen je hele zicht weggenomen wordt. Naast routebeschrijvingen kun je ook aan allerlei andere informatie denken: het weer, het laatste nieuws, of binnenkomende WhatsAppjes. Al die informatie komt straks direct op je netvlies.
Hoe zit het met de ontwikkeling van AR-brillen?
AR-brillen worden nog altijd ontwikkeld. Het idee van de Google Glass was eigenlijk zo gek nog niet, als er maar functies komen waarmee de privacy van anderen beschermd wordt. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld een AR app maken waarmee ze meer informatie geven over de producten die in hun showroom staan, of een app waarmee personeel wordt getraind aan de hand van levensechte situaties.
Wat dat betreft zijn dit nog steeds gouden tijden voor fabrikanten van dergelijke brillen. Augmented Reality staat zeker niet stil. Misschien dat het, vanwege het chiptekort, niet meer dit jaar te produceren valt, maar later dit decennium zou zeker moeten kunnen.