Wanneer is marketing automatisering nodig?
Veel middelgrote en zelfs grote ondernemingen maken bij hun verkoopactiviteiten nog steeds hoofdzakelijk gebruik van menselijke arbeid en vergeten hoe belangrijk de rol van individuele marketinginstrumenten is. Een van de belangrijkste daarvan is de zogenaamde Marketing Automatisering – een instrument waarmee u uw marketingprocessen kunt stroomlijnen en veel tijd en geld kunt besparen. Maar wanneer is het de moeite waard om een dergelijke oplossing in uw bedrijf te implementeren?
Wat is marketingautomatisering?
Marketingautomatisering is niets meer dan een set speciale tools en software waarmee u uw verkoop- en marketingactiviteiten kunt optimaliseren. Ze kunnen op verschillende manieren worden gebruikt, wat bijdraagt tot meer efficiëntie voor het marketingteam en een beter contact met de klant. Het gaat onder meer om de mogelijkheid het aanbod beter af te stemmen op de voorkeuren van de klant, preciezere targeting, doeltreffender verloop van reclamecampagnes of monitoring van de activiteiten van de klant op de website.
Marketing Automatisering is nuttig bij het maken van analyses en rapporten over marketingactiviteiten, op basis waarvan het mogelijk is veel effectievere reclamecampagnes op te zetten. Het is ook een instrument voor het opbouwen van klantenrelaties via e-mailcommunicatie en communicatie via sociale media. Marketing Automatisering maakt het mogelijk het gedrag van klanten op de website te segmenteren door na te gaan hoe vaak zij de website bezoeken, hoe zij transacties verrichten en wanneer een klant bijvoorbeeld afziet van een aankoop van een product of dienst.
Hierdoor kan het marketingteam zich op andere taken concentreren. Het gebruik van Marketing Automatisering in een bedrijf is een kans om de verkoopratio’s te verhogen en klanten langer op de website te houden. Het geheel vertaalt zich in een hoger aantal leads, tijdsbesparing en een veel hogere bottom line.
Wanneer investeren in Marketing automatisering?
Het valt niet te ontkennen dat Marketing Automatisering (oftewel MA/marketing automation) niet voor elk bedrijf een oplossing is. Wij hebben het vooral over situaties waarin de onderneming net van start is gegaan en nog geen goede positie op de markt heeft ontwikkeld. Marketing automatisering is nuttig wanneer u een voorbereide marketingstrategie en reclamedoelstellingen hebt, samen met een groot klantenbestand. Het is ook goed als de website regelmatig wordt bezocht door nieuwe internetgebruikers. Als u problemen hebt om de mechanica van dit instrument te begrijpen, kunt u het beste de hulp van specialisten inroepen. Een populair agentschap dat gespecialiseerd is in de behandeling van Marketing Automatisering is Smartwave – https://smartwave.agency/, dat bekend staat om zijn service van topkwaliteit en aandacht voor de belangen van de klant.
Wanneer de onderneming verlies lijdt en de marketingafdeling moeite heeft om voldoende leads te werven, is het beter om dergelijke investeringen uit te stellen. Er zij echter op gewezen dat marketingautomatisering geenszins een instrument is dat uitsluitend voor grote ondernemingen is bestemd – in feite is het een uiterst doeltreffende oplossing die kleine en middelgrote ondernemingen helpt te groeien, mits het systeem daadwerkelijk iets heeft om mee te werken.